Intelligente verkeerslichten
Inhoud van de vraag
Sint-Gillis-Waas telt één enkele zone in de hele gemeente dat geregeld wordt met verkeerslichten. Deze verkeerslichten zijn louter tijdsgestuurd, zonder enige vorm van intelligente sturing op basis van het verkeer. Hierdoor gebeurt het, vooral op latere uren, dat automobilisten gedwongen worden om te wachten op auto’s, komende van de andere kant, die er eigenlijk niet zijn.
Toch zijn er slimme sturingssystemen voorhanden die verkeerslichten kunnen regelen door het verkeer te monitoren door detectoren op het kruispunt, zogenoemde voertuigafhankelijke regelingen. Zo e en detector kan twee grote rollen vervullen: een aanvraag tot groen registreren, of een verlenging van de groentijd bewerkstelligen.
Voor voetgangers kan de groenfase verlengd worden door de bekende drukknop.
Het openbaar vervoer wordt op een speciale manier gedetecteerd. Bussen en trams van De Lijn zijn uitgerust met apparatuur die de installatie duiden op hun aanwezigheid en hun lijnnummer, vaak honderden meters voor ze aan het kruispunt zelf aankomen.
Het intelligent aansturen van deze lichten biedt de mogelijkheid aan het openbaar vervoer om sneller door te stromen, maar ook voor voetgangers biedt dit systeem voordelen. Er kan voor gezorgd worden dat deze sneller op een veilige manier kunnen oversteken. Eventueel kan bij het middelste verkeerslicht een extra oversteekplaats voor voetgangers voorzien worden. Indien dan op de knop gedrukt wordt aan één van de oversteken, kunnen voetgangers overal groen krijgen, zodat geen conflictsituaties kunnen ontstaan.
Aangezien ik zelf geen verkeersdeskundige ben, wil volgende vragen stellen aan het college:
- Zijn er bij het college reeds vragen gekend voor een intelligente sturing van deze lichten door inwoners of organisaties?
- Overweegt het college om dit principe nader te onderzoeken naar haalbaarheid?
Antwoord
Schepen Erik Rombaut antwoordt op de vraag van raadslid Matthias Van Zele:
De vraag naar beïnvloeding van de verkeerslichten is onlangs formeel gesteld door De Lijn. Naar aanleiding van de invoering van het nieuwe busaanbod op hopelijk 1 januari 2022 willen zij de commerciële snelheid op hun belangrijkste lijnen verbeteren. De passage langs de verkeerslichten in de Kerkstraat is een element dat de snelheid van het busvervoer aanzienlijk afremt. Daarom is De Lijn vragende partij om daar iets aan te doen.
Een andere vraag die regelmatig opduikt, is de vraag naar een oversteekplaats in de Kerkstraat ter hoogte van de weg naar de bibliotheek. De vraag naar beïnvloedbare verkeerslichten voor voetgangers is – voor zover wij er zicht op hebben - echter nieuw.
Met het oog op de invoering van het nieuwe busaanbod zullen we deze vraag in het najaar 2021 bekijken, samen met De Lijn en met de firma die instaat voor het beheer van de verkeerslichten. Ook de mogelijkheid van lichtenbeïnvloeding door voetgangers en in functie van het autoverkeer zal daarbij besproken worden. Er dient wel opgemerkt dat het geen evidentie zal zijn omdat het moment dat de voetgangers groen licht krijgen, al het verkeer van beide zijden moet stilgelegd worden. De oversteekbaarheid is daar niet echt een groot probleem – er zijn lange tijden dat er geen verkeer mogelijk is bij het wisselen van de verkeerslichten.