Kerselarendreef en Schooldreef - eenrichtingsverkeer en snelheidsbeperking
Inhoud van de vraag
In de Kerselarendreef en de Schooldreef in De Klinge geldt al een tijdje eenrichtingsverkeer en een snelheidsbeperking tot 30 km/uur. Dit kwam er naar aanleiding van instortingsgevaar van een woning in Klingedorp, maar is nadien aangehouden als proefproject. Hierbij had ik volgende vragen:
- Wenst het gemeentebestuur deze situatie definitief aan te houden? Is het omdraaien van de rijrichting ooit overwogen?
- Indien het gemeentebestuur overweegt deze situatie definitief aan te houden, worden er extra maatregelen voorzien om de snelheidsbeperking van 30 km/uur af te dwingen en/of te handhaven?
Wordt de snelheidsbeperking uitgebreid naar de omliggende straten, zoals de Reynaertdreef en de Hoge Rode Moer? - Zijn er reeds snelheidsmetingen gehouden om de snelheid in beide dreven in kaart te brengen? Indien ja, wat waren de resultaten?
Antwoord
1: Het schepencollege nam in maart en in mei 2020 beslissingen over tijdelijke verkeers- en andere maatregelen in een deel van de Schooldreef en Kerselarendreef. Het tijdelijk eenrichtingsverkeer en de snelheidsbeperking van 30 km/u geldt tot 30 juni 2020. Ondertussen heeft het schepencollege een besluit genomen omtrent de verkeerstoestand. In de notulen van het schepencollege van 18 mei en 29 juni zijn alle details opgenomen.
Er is onderzoek uitgevoerd naar het omdraaien van de rijrichting in beide straten. Het wijzigen van de rijrichting heeft onder andere een grote invloed op het straatparkeren.
Parkeren in de Schooldreef is nu langs de zijde van de pare huisnummers georganiseerd. Uit de opname van de parkeercapaciteit blijkt dat aan de pare zijde plaats is voor ± 48 personenauto’s om op de rijbaan te parkeren (exclusief parkeren voor de inrij van de eigendommen) Indien er aan de overkant zou mogen geparkeerd worden, is er slechts plaats voor ± 30 personenauto’s.
In de Kerselarendreef is het parkeren toegestaan aan de kant van de pare huisnummers. Er is parkeercapaciteit voor 40 personenauto’s.
Bovendien liggen er ter hoogte van huisnummer 56 tot huisnummer 60, 6 (zes) haakse parkeerplaatsen buiten de rijbaan.
Bij parkeren aan de overkant is er plaats voor circa 33 personenauto’s.
Wijzigingen aan de parkeerorganisatie is wel gevoelig omwille van de parkeerdruk in beide woonstraten.
2: Het doen respecteren van de maximaal toegelaten snelheid gebeurt door middel van infrastructurele ingrepen. Bijvoorbeeld: het verbreden van het voetpad, het inrichten een asverschuiving of het optisch versmallen van de rijbaan door het aanleggen van een fietssuggestiestrook. De gemeentelijke administratie kreeg opdracht om een overzicht en kostenraming op te maken, zodat kan gekeken worden of deze ingrepen kunnen opgenomen worden in het onderhoudsprogramma. Schooldreef, Kerselarendreef, Reynaertdreef, Hoge Rode Moer en Ten Hogen maken immers na goedkeuring allen deel uit van een zone 30, die afgebakend is aan de toegangen met zonale verkeersborden.
3: Anonieme verkeersmetingen zijn nog niet uitgevoerd. In het verleden is de snelheid in de Schooldreef en Kerselarendreef wel getraceerd. De bedoeling is om binnenkort opnieuw het meettoestel in te zetten.