Maatregelen naar aanleiding van ongeval kruispunt Kleine Laarstraat - Voshoek
Inhoud van de vraag
Op het kruispunt van de Kleine Laarstraat met de Voshoek, dat zich bevindt op de grens tussen Vrasene en Sint-Gillis-Waas, vond dinsdag een aanrijding plaats. Dit ongeval leidde tot zware verwondingen bij twee inzittenden, die een tijd gekneld zaten. Het ongeval gebeurde als volgt: een personenwagen, komende van Vrasene, werd aangereden door een andere personenwagen die uit de Voshoek kwam. Het is niet de eerste maal dat daar een ongeval gebeurt. Naar aanleiding hiervan, had ik volgende vragen:
- Welke acties plant het college van Burgemeester en Schepenen om de verkeerssituatie aan te passen?
- Gezien dit kruispunt zich op de grens bevindt tussen Beveren en Sint-Gillis-Waas, is er reeds overleg geweest met de gemeente Beveren? Indien neen, wordt dit in de nabije toekomst gepland?
Antwoord
Burgemeester Maaike De Rudder antwoordt op de vraag van raadslid Matthias Van Zele: We hebben kennis genomen van toenemend aantal ongevallen. Het zicht is beperkt (op grondgebied Vrasene). Onze schepen is reeds in overleg met de schepen van Beveren. Ook is er overleg met de burgemeester van Beveren. We zullen bekijken welke aanpassingen nodig zijn om het kruispunt veiliger te maken. We komen hier nog op terug als er meer duidelijkheid over is.
Bijkomend antwoord tijdens gemeenteraad van 3/10/2019
Schepen Tom Ruts antwoordt op de vraag van raadslid Matthias Van Zele:
Vosstraat en Klein Laarsstraat maken deel uit van de voorrangsweg, die aangeduid is met verkeersborden B15.
Laarstraat en Voshoek zijn ondergeschikte gemeentewegen. Bestuurders dienen er voorrang te verlenen.
De verkeersborden B1 en wegmarkeringen geven dit aan.
Het aanbrengen van voorrangsborden verkeersborden B5 (STOPBORD) stoppen en voorrang verlenen en dwarsmarkering (STOPSTREEP) is een optie omdat het de bestuurders er toe aanzet om voorrang te verlenen aan de weggebruikers op de openbare weg in de Klein Laarstraat en Vosstraat. Dit zullen we in eerste instantie al doen.
B5 verkeersborden mogen slechts geplaatst worden indien, ingevolge de plaatsgesteldheid, het uitzicht zodanig beperkt is dat de bestuurders geen voorrang zouden kunnen verlenen zonder te moeten stoppen!
Ook kan het kruispunt beter waarneembaar worden gemaakt door de aanleg in markeringen, een wegbedekking met een andere kleur, met punctuele verlichting of door een infrastructurele wegingreep, bijvoorbeeld het kruispunt verhoogd in te richten. Dit zullen we in een volgende fase bekijken.
Het uitwerken van een verkeersveilige kruispuntoplossing aan de LaarstraatVosstraat-Voshoek-Klein Laarstraat gaat immers steeds samen met het juiste ontwerp op het vlak van engineering of weginfrastructuur.
Ondertussen is er reeds tussen de beleidsmensen van de gemeente Beveren en Sint-Gillis-Waas over de verkeerstoestand gesproken. Ook de burgemeester neemt dit op in haar contacten met de burgemeester van Beveren.
Als laatste bemerking gaf ik nog mee dat er best ineens ook gekeken wordt naar het volgende kruispunt (Zijpstraat - Laarstraat- Vijverstraat) of daar eventuele aanpassingen nodig zijn.