Zorgparkings
Inhoud van de vraag
Onlangs verscheen in de krant enkele artikels over zogenoemde ‘zorgparkings’. Burgers kunnen hun privéparking, plaats voor de garagepoort of oprit ter beschikking stellen van zorgverleners, zodat het zoeken naar een geschikte parkeerplaats makkelijker wordt. Steden en gemeenten waarbij dit systeem reeds in voege is, maken gebruik van een sticker die inwoners kunnen afhalen. Zorgverleners die van het systeem gebruik maken, moeten wel een identificatie aan de wagen achterlaten. Dit maakt het mogelijk om contact op te nemen met de zorgverlener.
Hierbij had ik volgende vragen:
- Vindt het college van burgemeester en schepenen het opportuun om dit systeem van zorgparkings ook in Sint-Gillis-Waas te implementeren? Indien niet, waarom niet?
- Indien het college van burgemeester en schepenen dit idee genegen is, welke procedure moet dit doorlopen om tot implementatie over te gaan? Welke reglementen moeten hiervoor aangepast en/of opgesteld worden? Behoort dit tot bevoegdheid van het college of van de gemeenteraad?
Antwoord
“Zorgparkings” of “Parkeren + Zorg” is een initiatief om parkeerproblemen bij zorgverleners op te lossen.
Dokters, verplegers en andere zorgverleners vinden niet altijd een parkeerplaats dicht bij de woning van hun patiënt. Daardoor kunnen huisbezoeken vertraging oplopen. Nochtans zijn er in veel straten wel parkeermogelijkheden, maar dan op privéplaatsen, voor de oprit of garage van bewoners.
“Zorgparkings” of “Parkeren + Zorg” wil dit parkeerprobleem oplossen door privé-parkeerplaatsen open te stellen voor zorgverleners. Bewoners die de parkeerplaats voor hun oprit of garage ter beschikking willen stellen, melden zich aan bij het ABC of Welzijnshuis (of via mail) en vragen een gratis sticker aan die ze op hun garage kunnen kleven of op een zichtbare plaats. Zo tonen ze dat de zorgverleners tijdens hun huisbezoeken mogen parkeren. De zorgverlener zelf, vraagt een “meldingskaart zorgverlener” aan. In Sint-Niklaas is dit bij de politie. Deze kaart wordt leesbaar voor de vooruit van zijn voertuig geplaatst met daarop het GSM-nummer van de zorgverlener. Zo kan de bewoner de zorgverlener contacteren om de plaats vrij te maken als het nodig is. In Sint-Niklaas geldt dit 24u/24u. In een district in Antwerpen geldt dit van 8u00-19u00.
In Sint-Niklaas werd geen reglement opgemaakt. Het project werd beslist op het schepencollege en werd samen met de communicatiedienst en politie uitgewerkt. Je bent volledig vrij om afspraken hierrond op papier te zetten, de stickers te ontwerpen, ….
Los van de goede bedoelingen van dit initiatief adviseert de afdeling Omgeving om hierin als gemeente toch niet mee te gaan vanuit volgende overwegingen:
- Er is ons geen vraag bekend vanuit de sector van de thuiszorg/thuisverpleging/medische zorg.
- Allicht is dit een gevolg van het feit dat er zich op dit vlak ook geen fundamentele problemen stellen in onze gemeente en dat er in de onmiddellijke buurt van een patiënt/cliënt altijd wel ergens een parkeerplaats beschikbaar is. Dit in tegenstelling tot centrumsteden, waar de parkeerproblematiek zich wel scherp stelt.
- Zoals de inleidende tekst aangeeft, gaat er wel wat administratie gepaard met dit systeem door het systeem van de meldingskaarten: wie heeft daar recht op? Hoe registreren en controleren we dat? Hoe pakken we eventuele misbruiken aan? Enz.
- Het systeem zorgt niet noodzakelijk voor een goede match tussen vraag en aanbod. Iemand kan zijn parkeerplaats ter beschikking stellen, zonder dat er in de directe omgeving behoefte is aan een zorgplaats. Omgekeerd kan het zijn dat er ergens nood is aan een zorgplaats, maar dat er niemand bereid is plaats te bieden.
- Voor patiënten/cliënten die zelf plaats hebben voor hun garagepoort/oprit, stelt zich geen probleem. Zij kunnen aan de zorgverlener gewoon mondeling de toestemming geven om de wagen daar te plaatsen. De politie verbaliseert immers enkel wanneer een bewoner hen contacteert om te zeggen dat de parkeerplaats voor zijn garage/oprit versperd wordt.
Kortom: we denken dat er in onze gemeente weinig of geen nood is aan dergelijke plaatsen en dat het sop van de zorgparking de kool van de administratie niet waard is.