Verkeershandhaving
Inhoud van de vraag
Op 7 oktober 2020 nam het Vlaams Parlement het ontwerp van decreet houdende diverse bepalingen over het gemeenschappelijk vervoer, het algemeen mobiliteitsbeleid, de weginfrastructuur en het wegenbeleid, en de waterinfrastructuur en het waterbeleid aan. Dit decreet voegt een artikel 29quater in in de Wegverkeerswet. In de memorie van toelichting valt over dit artikel te lezen: De Vlaamse Regering wil steden en gemeenten de mogelijkheid bieden om gemeentelijke administratieve geldboetes te bepalen voor beperkte snelheidsovertredingen die worden begaan op plaatsen waar de snelheid beperkt is tot 30 of 50 kilometer per uur.
- Is het college van burgemeester en schepenen (CBS) van plan om gebruik te maken van deze nieuwe wetgeving?
- Heeft het CBS hierover reeds overleg gehad met de lokale politiezone? Indien ja, hoe staat de politie tegenover deze nieuwe wetgeving?
Indien het CBS hiervan gebruik wenst te maken, kan er wat meer uitleg gegeven worden hoe dit in de praktijk zal gebracht worden?
Antwoord
Burgemeester Maaike De Rudder antwoordt op de vraag van raadslid Matthias Van Zele:
Lokale besturen krijgen inderdaad de mogelijkheid om GAS-boetes uit te schrijven voor beperkte snelheidsovertredingen in zones waar een snelheidsbeperking van 30 of 50 km/u geldt. Dit is de uitvoering van het Vlaamse regeerakkoord.
In de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer werd er nu een artikel 29 ingevoegd. Deze regeling maakte deel uit van een verzameldecreet dat het Vlaamse parlement op 7 oktober 2020 goedkeurde. Dit verzameldecreet werd gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad op 27 november 2020. De publicatie van het verzameldecreet impliceert niet dat steden en gemeenten vanaf morgen GAS-boetes kunnen invoeren voor beperkte snelheidsovertredingen. De bepalingen omtrent GAS kennen een aparte inwerkingtreding, nog te bepalen door de Vlaamse regering maar op 4 december 2020 heeft de Vlaamse regering beslist om GAS 5 vanaf 1 februari 2021 in werking te laten treden.
De gemeenten krijgen dus de mogelijkheid om gemeentelijke administratieve sancties uit te schrijven voor beperkte snelheidsovertredingen. Indien de gemeente hiervoor opteert en dat in een politiereglement vaststelt, dan worden deze specifieke overtredingen door de gemeente ook geïnd. Indien een gemeente er niet voor kiest, dan zullen deze overtredingen verder strafrechtelijk afgehandeld worden en blijft de situatie ongewijzigd.
We zijn uiteraard als gemeente niet verplicht om die GAS 5 te gaan toepassen. Er zijn vijf belangrijke voorwaarden om dit principe te kunnen invoeren en er zijn uiteraard ook middelen voor nodig. Je moet kunnen vaststellen via een camera.
De vijf voorwaarden, die steeds vervuld moeten zijn, zijn:
- GAS-boetes kunnen enkel opgelegd worden voor snelheidsovertredingen waarbij de maximale snelheid met niet meer dan 20 km/u is overschreden.
- Het moet gaan over een snelheidsovertreding op een plaats waar de snelheid beperkt is tot 30 of 50 km/u.
- Het kan gaan om snelheidsovertredingen die vastgesteld worden door een automatisch werkende en door de lokale overheden gefinancierde toestellen.
- De snelheidsovertredingen moeten begaan zijn door meerderjarige natuurlijke personen of door rechtspersonen.
- Naast de snelheidsovertreding mag er geen andere overtreding begaan zijn.
Wat betreft de voortgang in dit dossier zullen wij dit ook bekijken samen met de politiezone. Stekene of Beveren zullen hier al dan niet in meegaan. We hebben morgenvroeg politiecollege dus dit punt staat daar op de agenda en ik zal naar u terug komen als daar verder nieuws over is.